Feugiat nulla facilisis at vero eros et curt accumsan et iusto odio dignissim qui blandit praesent luptatum zzril.
Sâmbătă 08:30 - 14:30
+ (123) 1800-453-1546

Related Posts

Blog

Home  /  Ingrijire   /  De ce au vârstnicii dificultăți de somn
a

De ce au vârstnicii dificultăți de somn

Ce ar trebui să faci dacă o persoană în vârstă se plânge că nu doarme bine noaptea?

Experții cred că „îmbătrânirea normală” aduce unele modificări somnului. Practic, adulții în vârstă tind să adoarmă mai devreme seara și tind să doarmă mai puțin adânc decât atunci când erau mai mici.

Așadar, probabil că nu este realist să vă așteptați că, odată cu înaintarea în vârstă, veți dormi atât de mult ca atunci când erați mai tânăr.

Acestea fiind spuse, deși îmbătrânirea de la sine modifică singur somnul, este destul de comun ca adulții în vârstă să dezvolte probleme de sănătate care pot provoca tulburări de somn. Așadar, atunci când rudele mai mari spun că nu dorm bine, veți dori să le ajutați să se verifice. Înțelegerea a ceea ce se întâmplă este întotdeauna primul pas în a putea îmbunătăți lucrurile.

Și amintiți-vă că obținerea unui somn suficient de bun de calitate ajută la menținerea sănătății creierului, sănătății fizice și stării de spirit.

Cauzele problemelor de somn la vârstnici

Există multe motive pentru care modelele noastre de somn se pot schimba odată cu înaintarea în vârstă. Unele dintre cele mai frecvente motive pentru problemele de somn sau insomnie la vârstnici sunt:

1. Probleme de somn din cauza unei probleme medicale de bază. Deși adulții în vârstă suferă adesea de ceea ce se numește tulburări de somn „primare”, multe probleme de somn pe care le întâmpină sunt probleme de somn „secundare”, ceea ce înseamnă că sunt secundare unei afecțiuni medicale de bază ale căror simptome principale nu sunt legate de somn.

Condițiile comune de sănătate care pot perturba somnul la adulții în vârstă includ:

  • afecțiuni cardiace și pulmonare care afectează respirația, cum ar fi insuficiența cardiacă și boala pulmonară obstructivă cronică
  • boala de reflux gastroesofagian, care provoacă simptome de arsuri la stomac și poate fi afectată de mese mari târziu seara
  • afecțiuni dureroase, inclusiv osteoartrita
  • probleme urinare care provoacă urinare noaptea; acest lucru poate fi cauzat de o prostată mărită sau de o vezică hiperactivă
  • probleme de spirit, cum ar fi depresia și anxietatea
  • tulburări neurodegenerative, cum ar fi Alzheimer și Parkinson
  • efecte secundare ale medicamentelor

  Dacă o persoană în vârstă are dificultăți în somn, este important să vă asigurați că una dintre aceste condiții comune nu contribuie la problemă. Tratarea unei probleme de bază, cum ar fi durerea netratată noaptea, poate îmbunătăți adesea somnul. De asemenea, vă poate ajuta să discutați cu un farmacist despre toate medicamentele eliberate pe bază de rețetă și fără prescripții medicale, pentru a vă asigura că acestea nu contribuie la insomnie.

2. Sforăitul, apneea în somn și alte forme de tulburări de respirație legate de somn. Tulburările de respirație legate de somn („SRBD”, se mai numește uneori și respirație cu tulburări de somn) este un termen umbrelă care acoperă o serie de probleme legate de modul în care oamenii respiră în timp ce adorm.

Apneea în somn este o afecțiune comună, importantă pentru a fi diagnosticată, deoarece este asociată cu multe alte probleme de sănătate, în special la adulții de vârstă mijlocie. În apneea de somn, o persoană are pauze dese în respirația în timpul somnului. Cea mai frecventă formă este apneea obstructivă a somnului (OSA), în care pauzele respiratorii se datorează obstrucțiilor în pasajele respiratorii. OSA este adesea asociată cu sforăitul. O formă mai puțin obișnuită este apneea centrală a somnului, în care pauzele respiratorii sunt legate de modificările creierului.

3. Sindromul picioarelor nelinistite (RLS). Această afecțiune provoacă senzații de mâncărime, târâre sau neliniște în timp ce o persoană încearcă să adoarmă. Simptomele sunt neplăcute, dar nu sunt dureroase și se îmbunătățesc odată cu mișcarea. Bazele biologice exacte ale acestei probleme rămân slab înțelese, dar se pare că este legat de nivelurile de dopamină și fier din creier. 

De ce este o problemă: RLS a fost asociată cu depresia, anxietatea și insomnia cu somn. De asemenea, se poate agrava cu anumite tipuri de medicamente.

4. Insomnie. Insomnia este o afecțiune obișnuită a somnului prin care adormi greu, care îți întrerupe somnul sau care te determină să te trezești prea devreme și să nu poți reveni la somn. Consider că este bunicul tuturor problemelor de somn, deoarece afectează atât oameni de vârstă mijlocie cât și de vârstă înaintată.

Cât de obișnuită este: Foarte frecventă și devine și mai comună cu îmbătrânirea. Un studiu a descoperit că 23-24% dintre adulții în vârstă au raportat simptome de insomnie.

De câte ore de somn au nevoie persoanele mai în vârstă?

În timp ce cerințele de somn variază de la o persoană la alta, majoritatea adulților sănătoși necesită 7,5 până la 9 ore de somn pe noapte. Cu toate acestea, modul în care vă simțiți dimineața este mai important decât un număr specific de ore.

Cum se poate preveni insomnia la vârstnici: Ce să faci și ce să nu faci

Este o idee bună să vedeți medicul dacă persoana iubită are probleme de somn în mod regulat. Dacă o altă afecțiune sau medicație le provoacă insomnia, este important să o abordăm mai întâi.

Puteți vorbi, de asemenea, cu părintele despre modalitățile de promovare a obiceiurilor sănătoase de somn și a unui mediu liniștitor.

Ce să faci:

  • stabiliți un program de somn regulat. Ora de culcare și trezire să fie la aceeași oră în fiecare zi
  • fiți activ fizic în fiecare zi, dar faceți exerciții fizice devreme, nu mai târziu de patru ore înainte de culcare
  • dormiți într-o cameră întunecată, liniștită, rece
  • înainte de culcare, faceți o baie caldă sau practicați tehnici de relaxare, cum ar fi exerciții de meditație sau respirație
  • dacă nu puteți adormi după 20 de minute, ridicați-vă, mergeți într-o altă cameră și faceți o activitate relaxantă, precum ascultarea muzicii calmante

Ce să nu faci!

  • nu consumați cofeină sau alcool cu ​​trei ore înainte de culcare
  • nu mânca mese grele sau mâncare condimentată/picantă înainte de culcare
  • nu consumați cantități excesive de lichid înainte de culcare
  • nu dormiți în timpul zilei
  • nu folosiți lumini puternice înainte de culcare și opriți televizorul sau telefonul mobil cu 30 de minute la o oră înainte de culcare
Apelează